Początkowo miał być ukończony w ciągu 6 miesięcy, jednakże jego budowa przedłużyła się o następne pół roku.

POCZ_U_5289
Pocztówka z 1916 roku, wyd. Salon Malarzy Polskich – Kraków. Źródło: http://bc.wbp.lublin.pl

W czerwcu 1908 roku Magistrat miasta Lublina przedstawił do zatwierdzenia rządowi gubernialnemu kosztorys i plany, sporządzone przez inżyniera Mariana Lutosławskiego z Warszawy, na budowę nowego mostu na rzece Bystrzycy, przy zbiegu ulic Zamojskiej, Fabrycznej i Wolskiej. Koszt jego wykonania wyniósł 32 tys. rubli i w całości został pokryty przez miasto.  Na czas budowy nowego mostu wybudowano, drugi prowizoryczny, aby umożliwić komunikację przez rzekę. Na końcu robót wykonano jedynie poszerzenie wjazdu od strony dworca. W  tym celu rozebrano znajdującą się po lewej stronie przeprawy budkę, służącą dawniej za mieszkanie dzierżawiącemu rogatkę.Był to most o konstrukcji żelazowo-betonowej (system „Hennebique”) zdolnej wytrzymać projektowany w pierwszych latach XX w. ruch tramwajowy. Most na Bystrzycy do dworca otrzymał efektowną balustradę i gotyckie obeliski oraz odpowiedni od strony dworca szeroki podjazd.
IMG_20140723_124752IMG_20140723_124640

IMG_20140723_124550

Bibliografia:

Ziemia Lubelska, 1908 nr 164, 1909 nr 156.

A. Kierek, Rozwój przestrzenny i stan urządzeń komunalnych m. Lublina w latach 1870 – 1915, W: „Rocznik Lubelski”, T. IV, R. 1961, Lublin 1962.

historyk, miłośnik historii Lublina. web-developer