Dziś, jadącym w stronę Biłgoraja dają się we znaki długo-odcinkowe remonty nawierzchni jezdnych. Wymieniana jest warstwa asfaltowa, tworzone są nowe chodniki oraz ścieżki rowerowe. Nie inaczej było w przeszłości.

Nasza redakcja znalazła ogłoszenie o konkursie na wykonanie budowy ulicy na odcinku Lublin – Abramowice – Biłgoraj. Wówczas jedyną ścieżką komunikacyjną była dzisiejsza ulica Wólczańska. To ona stanowiła rdzeń Abramowic, a dalej Wólki Abramowickiej.

Sejmik Wojewódzki nad poprawą komunikacji Lublina z Biłgorajem pracował już od samego początku lat 20. W maju 1922 roku w artykule Ziemi Lubelskiej wieści się koniec bezrobocia, czego powodem miało być między innymi rozpoczęcie budowy nowej szosy Lublin – Abramowice, przy której mieli być zatrudnieni bezrobotni.  Roboty rozpoczęto w maju 1923 roku. Na początku pracę znalazło tu ok. 100 bezrobotnych, którzy przygotowywali teren pod inwestycję. Układali drogi dojazdowe, zwozili kamienie do budowy.

W marcu 1926 roku Wydział Powiatowy w Lublinie ogłosił konkurs na „roboty przy budowie drogi bitej szabrowanej na długości 2,5 km o szerokości 8 m i szerokości jezdni 4,5 m”. Prace miały objąć pogłębienie i wyprofilowanie rowów, wykopanie koryta, założenie sączków z kamienia miękkiego po obu stronach drogi (do drenażu wody), ułożenie krawężników.

Źródło:

Ziemia Lubelska, 1926 nr 59, [https://polona.pl/item/ziemia-lubelska-r-22-i-e-21-nr-59-13-marca-1926,MTc1NDE5NTg/3/ – dostęp sierpień 2018]

Ziemia Lubelska, 1923 nr 103, [https://polona.pl/item/ziemia-lubelska-r-19-i-e-18-nr-103-20-kwietnia-1923,MTc1NDExMjY/2/ – dostęp sierpień 2018]

Ziemia Lubelska, 1923 nr 133, [https://polona.pl/item/ziemia-lubelska-r-19-i-e-18-nr-133-20-maja-1923,MTc1NDExODE/5 – dostęp sierpień 2018]

historyk, miłośnik historii Lublina. web-developer