Wiadomość taką w 1914 roku podał „Tygodnik Ilustrowany”, zamieszczając dwa zdjęcia z połowy trasy. Ideą przewodnią takiego konkursu było przetestowanie maszyn różnego typu pod względem najmniejszego zużycia paliwa przy względnie największej prędkości. Był to pierwszy tego typu wyścig w Królestwie Polskim.
Trasa wiodła z Warszawy do Lublina i z powrotem, obejmując razem 312 wiorst, czyli w dzisiejszych warunkach metrycznych ok. 333 km. 26 kwietnia 1914 roku o godzinie 6 rano, po zważeniu wozów wraz z załogą i oplombowaniu zbiorników, napełnionych jednym gatunkiem benzyny, rozpoczął się start 10 wozów. Nad całością wyścigu nadzór sprawowali inż. Płużański i inż. Szczeniowski.
Jeden samochód, z powodu wypadku, musiał zostać wycofany pod Garwolinem. Wszystkie inne wozy (jeśli wierząc reporterowi) już od 8.30 rano kolejno przybywały na przystanek w Lublinie. Trzeba przyznać, że czas w jakim pokonały połowę trasy był imponujący.
O godzinie 13.30 rozpoczął się start powrotny, poczem o godzinie 18 odbył się, przy uczestnictwie kilku wozów prywatnych, wjazd do parku Agrykola w Warszawie.

05079 - Kopia05079 - Kopia (2)

Źródło:

Tygodnik Ilustrowany, R. 55, nr 19 (9 maja 1914), [http://polona.pl/item/7997010/2/ – dostęp styczeń 2014]

Tomasz Brzuszkiewicz

historyk, miłośnik historii Lublina. web-developer